BBN3402SATU2020: MINGGU10 QUOTATION(3)

 TUGASAN INDIVIDU (27.12.2020)


MUHAMMAD ALIF AUFA BIN JAMALUDIN

194438

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1.      When I am calm, the same things happen again. I will fight another fight to me calm again.

Apabila saya tenang, perkara yang sama berlaku lagi. Saya akan berjuang lain untuk saya tenang lagi.

Apabila saya merasa tenang, perkara yang sama berlaku lagi. Saya akan berjuang agar saya akan tenang lagi.

Alim berhenti menangis. Alim tersenuym melihat ayam dan itik. Alim tidak mengendahkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelah Alim.

(cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22:6)

2.      The last memory I had with you will just remain as a happy moment that i cherished forever.

 

Memori terakhir yang saya ada dengan anda hanya akan kekal sebagai detik gembira yang saya hargai selama-lamanya.

Memori yang terakhir saya ada dengan kamu hanya akan kekal sebagai peristiwa bahagia yang saya hargai selama-lamanya.

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

(cerita Sosial 2: Keluarga Saya : Hlm 25: 11)

3.      To live in poverty will me realise that life is more valuable than anything else.

 

Untuk hidup dalam kemiskinan akan saya sedar bahawa kehidupan adalah lebih berharga daripada apa-apa lagi.

Untuk hidup dalam kemiskinan akan saya sedari bahawa kehidupan adalah lebih berharga berbanding yang lain

“Sama-sama Mak cik. Ibu kata, berkongsi itu perbuatan yang baik. Ibu juga pesan, Sulaiman jiran yang baik. Mak cik Timah pun baik. Pak cik Yakub pun baik. Kita sita semua mesti baik dengan jiran,” jawab Alim sambil menganggukkan kepala.

(cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24: 5)

4.      I will work hard to climb the highest mountain although I know that it will be difficult most of the time.

Saya akan bekerja keras untuk mendaki gunung tertinggi walaupun saya tahu bahawa ia akan menjadi sukar kebanyakan masa.

Saya akan bekerja keras untuk mendaki gunung tertinggi meskipun saya tahu bahawa kebanyakannya akan menjadi sukar.

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:9)

5.      I am a good person and I know I will be the best.

Saya seorang yang baik dan saya tahu saya akan menjadi yang terbaik.

 

Saya seorang insan yang baik dan saya tahu saya akan menjadi yang terbaik.

Alim faham sifat berkongsi itu baik. Alim juga faham abang Imran, Madinah, Aisyah juga akan berkongsi barang atau makanan dengannya.

(cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24: 2)

6.      If I can narrate my love to you, I will bet he happiest person in the world.

 

Jika saya boleh meriwayatkan cinta saya kepada anda, saya akan menjadi orang yang paling bahagia di dunia.

Jika saya boleh meriwayatkan cinta saya kepadamu, saya akan menjadi orang yang paling bahagia di dunia.

“Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

(cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:10)

 

 

7.      I have faith in you.

 

Saya mempunyai iman dalam diri anda.

Saya percaya akan diri kamu.

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!” kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu Bersama Alim.

(cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:6)

8.      I want someone to tell me that it is going to be fine.

 

Saya mahu seseorang memberitahu saya bahawa ia akan baik-baik saja.

Saya mahu seseorang memberitahu kepada saya bahawa ia akan baik-baik sahaja.

Alim berhenti menangis. Alim duduk di ruang tamu sambil menonton televisyen bersama abang Imran, kak Madinah dan Aisyah.

(cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22:10)

9.      My parents believe that I will be a good person one day.

 

Ibu bapa saya percaya bahawa saya akan menjadi orang yang baik satu hari nanti.

Ibu bapa saya percaya bahawa saya akan menjadi insan yang baik suatu hari nanti.

“Baik sungguh anak ibu. Bagus Alim. Alim ingat pesan ibu dan bapa,” kata ibu sambil mengasingkan buah-buahan ke dalam plastik merah.

(cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 23:5)

Rujukan:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017), Quotes for you...for us...
: Terengganu: Penerbit UMT


Normaliza Abd Rahim (2019), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi: Terengganu: Penerbit UMT

Gambar di bawah adalah bukti kehadiran pelajar:



Comments

Popular posts from this blog

asdasdasdasda