BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION

 TUGASAN BERKUMPULAN (30.11.2020)

M7-QUOTATION




 

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1

It makes me feel better when I just let things go.

Ia membuat saya berasa lebih baik apabila saya membiarkan perkara-perkara itu hilang.

Ia membuat saya berasa lebih baik apablia saya membiarkan perkara itu berlalu pergi.

 

 

Alim berhenti menangis. Alim duduk di ruang tamu sambil menonton televisyen bersama abang Imran, kak Madinah dan Aisyah.

 

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22:10)

2

I work hard every day to achieve my goal but the more I work, the more goals that I want to achieve.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai cita-cita tetapi semakin saya berusaha, semakin banyak matlamat yang ingin saya capai.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya, tetapi semakin saya   berusaha, semakin banyak matlamat yang saya ingin capai.

Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim pandai memakai kasut seklah.Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim   beleh berdikari.

 

(Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 26:3)

3

Nature makes me feel bless every day.

Alam membuat saya merasa diberkati setiap hari.

Alam semula jadi membuatkan saya berasa diberkati setiap hari

Alim berhenti menangis. Alim tersenyum melihat ayam dan itik.

 

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk : Hlm 22:5)

4

Missing a person will make you feel bless that you still have feelings towards others.

Kehilangan seseorang akan membuat anda merasa diberkati kerana anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

Kehilangan akan seseorang membuat anda berasa diberkati kerana anda masih lagi mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

Perasaan rindu pada seseorang akan membuatkan anda berasa diberkati kerana anda masih lagi mempunyai perasaan terhadap orang lain

 

Perasaan rindu pada seseorang akan membuatkan anda berasa diberkati kerana anda masih lagi mempunyai perasaan terhadap orang lain

 

 

 

“Saya rindu keluarga saya setiap hari” sebut Alim sambil tersenyum.
“Kami saying dan rindu Alim,” kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua ketawa.
alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga sentiasa menolong antara satu sama lain.

 

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:12)

5

Feeling bless with what I have today.

Rasa diberkati dengan apa yang saya ada hari ini.

Saya berasa diberkati dengan apa yang saya ada pada hari ini.

Saya ada bapa. Saya ada ibu. Saya ada abang. Saya ada kakak. Saya ada adik perempuan,” ujar Alim sambil menunjuk ke arah setiap gambar di dinding.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:1)

6

I will always try my best to be a better person every day.

Saya akan sentiasa cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari

Saya akan sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari

 

Saya akan sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadikan diri saya lebih baik daripada hari yang sebelumnya.

 

Saya akan sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari

 

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:11)

7

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

Memohon pengampunan adalah seperti beban besar di bahu anda.

Memohon maaf itu adalah seperti beban yang besar di atas bahu anda.

Nenek memujuk Alim. Nenek pegang tangan Alim sambil berjalab keliling rumah dambil bercerita tentang almari, katil, kerusi dapur kepada Alim.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22:10)

8

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak esok. Saya maafkan anda hari-hari di antara.

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak keesokannya. Saya maafkan awak diantara hari.

 

 

 

 

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak pada keesokan harinya. Saya maafkan awak diantara hari-hari yang mendatang.

 

Saya maafkan awak hari ini, saya maafkan awak pada keesokan harinya. Saya maafkan awak diantara hari-hari yang mendatang.

 

Alim berhenti menangis. Alim duduk di ruang tamu sambil menonton televisyen bersama abang Imran, kak Madinah dan Aisyah.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22:11)

9

Be truthful in everything that you do.

Jujurlah dalam semua yang anda lakukan.

Jujurlah akan segala perkara yang anda lakukan.

 

Berlaku jujur dalam segala perkara yang anda lakukan.

 

Berlaku jujur dalam segala perkara yang anda lakukan.

„Alim suka Sulaiman. Sulaiman kawan Alim,“kata Alim lagi sambil melambai ke arah Mak Cik Timah lalu masuk ke dalam rumah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24:9)

10

Remind yourself every day that you are a good person.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

Ingatkan diri anda pada setiap hari bahawa anda seorang yang baik.

 

 

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:11)





Rujukan:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017), 200 Quotes for you...for us...:Terengganu: Penerbit UMT

Normaliza Abd Rahim (2019), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi: Terengganu: Penerbit UMT




Comments

Popular posts from this blog

asdasdasdasda