BBN3402SATU2020: MINGGU9 TESIS BAB 1
TUGASAN BERKUMPULAN (21.12.2020)
Jangan
lupa! Penulisan Pengenalan 1. Penulisan
pengenalan haruslah ringkas dan padat. 2. Satu perenggan
sahaja. 3. Jelaskan apa yang
terdapat dalam bab ini. 4. Huraian ringkas
tentang kajian yang dilakukan. 5. Tidak menyentuh
tentang latar belakang kajian. 2 |
Don't forget! Introductory Writing 1.
Introductory writing should be simple and compact. 2. One
paragraph only. 3. Explain
what is in this chapter. 4. A brief
description of the study. 5. Not
touching on the background of the study.
2 |
Jangan
lupa!
Penulisan Latar Belakang
Kajian/Sejarah/Asal Usul 1. Sejarah/asal usul
tentang kajian yang dijalankan. 2. Rujukan yang
menyokong pernyataan (minimum lima rujukan). 3. Penanda wacana yang
sesuai supaya lebih ke arah penulisan akademik. 4. Lebih kurang dalam
3-5 halaman.
4 |
Don't forget!
Writing Background Study/History/Origin 1.
History/origin of the study carried out. 2.
References that support statements (minimum five referrals). 3.
Suitable discourse markers for more towards academic writing. 4.
Approximately 3-5 pages.
4 |
Jangan lupa! Penulisan Permasalahan Kajian 1. Jumlah perenggan mengikut jumlah objektif
kajian (minimum satu perenggan untuk satu objektif). Contoh, perenggan
satu terdiri daripada kajian yang mempunyai jurang penyelidikan. Minimum
dua atau tiga rujukan dan di akhir perenggan pelajar harus mengaitkan
dengan kajian yang dilakukan. 2. Permasalahan kajian boleh merujuk bahan
seperti akhbar (pernyataan menteri ataupun pakar), majalah (Dewan Bahasa
dan Pustaka), majalah berbentuk akademik, artikel dalam jurnal
berbentuk kajian, apa juga tulisan yag didokumentasikan dan buku akademik. 3. Tidak boleh merujuk bahan seperti
majalah hiburan, pendapat sendiri, akhbar yang tiada kesahihan berita dan apa
jua pernyataan yang tidak didokumentasikan. 4. Penjelasan penyataan masalah perlu jelas
dan tepat. 5. Mengenal pasti jurang dalam kajian. 6. Pernyataan masalah seharusnya kenyataan
yang menampakkan jurang penyelidikan serta berkaitan dengan kajian yang
akan dilakukan. 7. Rujukan pernyataan masalah seharusnya
daripada rujukan lima tahun kebelakang. 7 |
Don't forget! Writing Problems Studies 1. The number of paragraphs according to the
total objectives of the study (minimum one paragraph for one objective). For
example, paragraph one consists of a study that has a research gap. A minimum
of two or three references and at the end of the paragraph the student should
associate with the study done. 2. Study
problems may refer to materials such as newspapers (ministerial statements or
experts), magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka), academic magazines, articles
in journals in the form of studies, whatever the writings are documented and
academic books. 3. Not to
reference materials such as entertainment magazines, own opinions, newspapers
with no validity of news and any undocumented statements. 4.
Clearing of problem statements needs to be clear and accurate. 5.
Identify gaps in the study. 6. The
statement of problems should be statements that show the research gap and
relate to the studies to be done. 7. Referrals to problem statements should be from
the five-year referral background.
7 |
Jangan lupa! Penulisan Persoalan Kajian 1. Persoalan kajian ditulis dalam benuk poin. 2. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk soalan. 3. Letakkan tanda soal di akhir ayat. 4. Jelas dan tepat. 5. Bertitik tolak daripada pernyataan masalah. 6. Berkait rapat dengan objektif kajian. 7. Berkait rapat dengan tajuk tesis.
9 |
Don't forget! Writing Questions of Study 1. The question of the study is written in the
point thread. 2. The question of the study is written in the
form of questions. 3. Place the question mark at the end of the
sentence. 4. Clear and accurate. 5. Dotted less from the problem statement. 6. Closely related to the objectives of the
study. 7. Closely related to the title of thesis.
9 |
Jangan lupa! Penulisan Objektif Kajian 1. Berkait rapat persoalan kajian. 2. Berkait rapat dengan permasalahan kajian. 3. Berkait rapat dengan tajuk tesis. 4. Menggunakan domain pembelajaran Taksonomi
Bloom (1956) sebagai perkataan pertama. 5. Memastikan domain yang dipilih daripada senang
kepada sukar (mengikut tahap Bloom). 6.
Tidak boleh terlalu panjang sehingga mengelirukan.
10 |
Don't forget! Writing Objectives of the Study 1. Closely related to the question of study. 2. Closely related to the problem of study. 3. Closely related to the title of thesis. 4. Using the Bloom Taxonomic learning domain
(1956) as the first word. 5. Keep the domain selected from easy to
difficult (according to Bloom level). 6. Should not be too long until confusing.
10 |
Jangan lupa! Penulisan Kepentingan Kajian 1. Pilih kepentingan kajian yang bersesuaian
dengan kajian. 2. Pilih sama ada dalam bentuk poin atau
perenggan. 3. Jelaskan setiap kepentingan dalam minimum 10
ayat. 4. Bahagian ini tidak memerlukan rujukan. 5. Kepentingan kajian minimun tiga. 6. Kepentingan kajian maksimum lima. 17 |
Don't forget! Writing the Importance of Study 1. Choose the importance of study that suits the
study. 2. Choose to write either in the form of a point
or paragraph. 3. Explain each importancet in a minimum of 10
sentences. 4. This section does not require reference. 5. Minimum of three importance of study. 6. Maximum of five importance of study. 17 |
Jangan lupa! Penulisan Batasan Kajian 1. Jelaskan batasan bagi setiap satu. 2. Sertakan justifikasi bagi
setiap satu. 3. Batasan pemilihan sampel
(jika ada). 4. Batasan pemilihan
instrument (jika ada) 5. Batasan pemilihan bahan
(jika ada). 6. Batasan pemilihan teori (jika ada). 18 |
Don't forget! Writing the Limitations of Study 1. Explain the limitations for each one. 2. Include justifications for each one. 3. Limitation of sample selection (if any). 4. Limitations of selection of instruments (if
any) 5. Limitation of selection of materials (if any). 6. Limitation of theoretical selection (if any).
18 |
Jangan lupa! Penulisan Definisi Operasional 1. Pilih frasa atau perkataan yang berkait rapat
dengan tajuk dan kajian. 2. Pemilihan definisi berkait rapat dengan kajian
walaupun tiada dalam tajuk tesis. 3. Jangan beri definisi perkataan seperti kamus. 4. Rujukan tidak wajib dalam bahagian ini. 19 |
Don't forget! Writing the Operational Definition 1. Select a phrase or word that is closely
related to the title and study. 2. The selection of definitions is closely
related to the study even though not in the thesis title. 3. Do not give definitions of words as how it is
in dictionary. 4. Reference is not mandatory in this section. 19 |
Jangan lupa! Penulisan Organisasi Kajian 1. Penulisan organisasi kajian tidak boleh sama
dengan pengenalan bab. 2. Jelaskan dengan tepat dan terperinci. 3. Susunan organisasi
seharusnya boleh difahami dengan mudah. 4. Setiap bab dalam perenggan yang baharu. 20 |
Don't forget! Writing the Study Organization 1. The study organization writing cannot be the
same as the introduction of a chapter. 2. Explain accurately and in detail. 3. Organisational arrangements should be easily
understood. 4. Write each chapter in a new paragraph. 20 |
Jangan
lupa! Penulisan Kesimpulan 1. Simpulkan bab ini dengan
menggunakan ayat yang berbeza dengan pengenalan bab. 2. Tidak boleh meniru ayat
dalam bahagian pengenalan. 3. Bahagian ini perlu
dikupas dengan ringkas. 4. Di akhir ayat perlu
disertakan apa yang terkandung dalam bab seterusnya. 21 |
Don't forget! Writing the Conclusion 1. Summarize this chapter using sentences that
are different from the ones used in the introduction of chapters. 2. Cannot imitate sentences in the identification
section. 3. This section needs to be written briefly. 4. At the end of the sentence should be included
the contents found in the next chapter. 21 |
Comments
Post a Comment