BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(10)
TUGASAN BERKUMPULAN (4.1.2021)
9 (b). Keputusan dan Perbincangan.
Analisis Tanpa Jadual - 2 (Bab 4) #JomTulisTesis
|
Kita mulakan dengan bab 4. Bahagian keputusan dan
perbincangan. Jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan
perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang
ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4
keputusan dan perbincangan 4.1 pengenalan seperti juga yang saya jelaskan
sebelum ini semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini
kita cuma jelaskan apa yang terkandung di dalam bab ini. Ingat ya kalau kita
buat panjang lebar dalam bab pengenalan ini nanti membuatkan seperti sorotan
kajian pula, jadi di dalam pengenalan ini tak perlulah ada rujukan. Sebab
bila kita ada rujukan akhirnya kita akan jadi seperti bukan bab 4 sebab bab 4
ini kita akan analisis data. Jadi seterusnya, kita masuk ke 4.2. 4.2 ini
biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita saya beri contoh objektif ini
objektif kajian. Kajian yang tentang wacana tekstual skrip animasi cerita
rakyat jadi sebenarnya bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah
sains sosial ke sains ke teknologi ke semuanya hampir sama untuk bagaimana
kita nak tulis bab 4. Jadi sini kalau kita tengok di sini, objektifnya ialah
mengenal pasti wacana tekstual seperti biasa kita akan letak di punya ayat
dalam objektif itu. jadi wacana tekstual ayat itu tanpa menggunakan perkataan
yang awal ini mengenal pasti atau menganalisis. Jadi ayat tersebut tidak
perlu diletakkan. Kadang-kadang pelajar ini pergi letak “mengenal pasti
wacana tekstual….” Tidak perlu. Jadi sekarang setelah wacana tekstual kita
teruskan ke kalau kita tengok teori yang sebelum ini yang telah dijelaskan
kita tengok teori analisis wacana dalam buku ini jadi kita ada kandungan kita
bermula dengan kandungan. Tapi sebelum itu, sebelum kita nak masuk data ini
wacana tekstual ini kita jelaskan di sini macam ayat mukaddimah lah apa makna
menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen.
Teruskan, kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang
sepatutnya kita nak analisis. Jadi apabila kita masukkan kandungan di sini
kita kena masukkan juga lah. Kena huraikan sedikit apa makna kandungan
menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian, setelah itu ini
berbeza ya dengan sebelum ini, iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi
sebenarnya kita boleh menggunakan cara yang lain jadi contohnya, kandungan
ini yang kita dapat sebelum ini kita dapat daripada skrip 1 sehingga skrip
30. Jadi, awak dah susun semua sampai 30 buat sistem coding (kodkan) dia 1
hingga 30 jadi kita faham lah apa makna
atau skrip yang mana kita rujuk sebenarnya, Jadi di sini contohnya
dalam kandungan kita ada tema. Tema itu kita boleh letak contohnya dalam
skrip kita dapati skrip 1 kita letaklah kita punya di tengah-tengah pastikan
ia berbeza ini di tengah sebab ayat dia sebelah sini sehingga sebelah sini.
Bukti dia kita letak di bahagian tengah dan biasanya kita letak dalam italik.
Jadi letak di tengah kemudian contohnya ini ayat dia yang bukti daripada
skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di bawah ini sk 1 contoh dia
kepada skrip nombor 1 ada ayat ini yang menunjukkan tema yang terdapat dalam
skrip tersebut jadi awak boleh susun tema yang macam saya katakan tema. Tema
kekeluargaan, awak boleh beri lima contoh jadi yang kandungan bermakna
4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan jadi maknanya memang semua skrip ada ini
memang semua ada tema kekeluargaan contoh ataupun cuma ada 10 sahaja skrip
yang ada tema kekeluargaan. Ambil contoh daripada situ lima contoh ke sepuluh
contoh ke bukti itu terpulang pada penyelia kata letak semula, letaklah
semua. Jadi letakkan di tengah-tengah tulis skrip sk 1 jadi kita tahulah
keseluruhan data ini data yang kita letak ini merupakan mempunyai tema
kekeluargaan jadi setelah letak sk 1 kekeluargaan jadi buat huraian di sini
jadi maknanya sekarang 1 di atas okay hurai apa dia apa tema kekeluargaan.
Bukti itu dah ada dekat sini daripada bukti itu dan juga di sini setelah awak
buat hurai ini dengan bukti sini awak boleh terus buat sokongan daripada data
dalam bab 2 jadi bukti yang daripada tema itu okay kajian ini ataupun bukti
tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa siapa yang awak ambil daripada bab
2. Sokong ini juga daripada kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambil
yang 1980-an pulak kan tak perlu jadi seterusnya setelah dah buat huraian
dari yang ini jadi masukkan pula yang sama 15 contoh dia kemudian terus buat
huraian jadi yang ini dalam bentuk jadual berbezanya ialah kita letak data
yang kita dapat letakkan di tengah-tengah pastikan yang ini awka tengok dekat
bawah sama line dia kemudian huraian dia awak tengok satu perenggan okay dan
seterusnya ini baru satu tema dan
seterusnya kalau pensyarah kata saya nak tengok lima tema atau tiga tema
terpulang pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang
menyerlah yang awak dapati tapi jangan tinggalkan pula nanti pemeriksa eh
saya dapati skrip 18 memang ada tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas
pun dalam ini ini awak kena bersedialah jadi awak kena kenal pasti terlebih
dahulu berapa tema dan tema itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima
sahaja pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis
lima tema sahaja dan beri justifikasi mengapa tema mengapa pilih lima kalau
tak justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak semua tema
yang terdapat dalam skrip ini jadi yang ini ingat ya setiap kali berbeza
huraian dia seperti biasa apabila kita buat huraian dalam bab 4 ini kita
perlu memastikan kita ada penanda wacana. Penanda wacana ini penting supaya
ia penulisan akademik kedua macam sebelum ini setelah kita dah hurai objektif
1. Kemudian kita pastikan objektif 1 kita punya 4.2 3 contohnya sebab 4.2.2
merupakan yang konteks 4.2.3 rumusan. Walaupun dalam rumusan ini kita dah ada
sokongan dan tiap tiap satu kita buat sokongan dan boleh juga satu cara yang
mana yang ini kita buat sahaja satu huraian. Huraian kita letak dalam rumusan
rumuskan apa ada dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak kita boleh
sokong kajian dalam bab 2 dan kita sokong dengan teori. Ada dua cara jadi satu
cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian analisis terhadap yang kita
punya data terus sokong kajian-kajian yang lepas dan sokong teori. Kedua kita
boleh letak kesemua dalam rumusan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian
kita di sini dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun kebelakang dan
sokong bab teori. Jadi rumusan ini biasanya tak perlu banyak kita dah banyak
kita seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4 jadi tak mahulah
macam itu. Kita kena rumuskan apa keputusan dari sego kandungan apa tema yang
ada kemudian kita buat rumusan dalam bentuk konteks apa dia apa dia maknanya
ringkaslah rumusan kemudia kita terus sokong dengan teori maknanya kita terus
tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa
saya katakan kita katakan kajian ini selari, hampir sama, ataupun kajian ini
menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan negatif, kajian ini
didapati ini.. namun di dapati kajian ini berbeza dengan dapatan kajian
daripada kajian orang sekian sekian sekian. Jadi boleh juga maknanya ada
dalam rumusan ini kita akan dapat empat lima nama daripada kajian dari bab 2
itu yang menyebabkan kajian kita lebih berkualiti sebab memang kita merujuk
kepada apa yang terdapat dalam bab 2 itu maklumat penting. Jadi penanda
wacana, rumusan dan juga yang ketiga iaitu bila kita membuat analisis
pastikan analisis kita mempunyai data yang lengkap kalau data itu tak cukup
memang pemeriksa akan data eh ini kenapa awak ada bagi lima contoh je mana
pergi lima contoh yang lain. Walaupun memang letak semua data data ini skrip
ini dah letak dekat belakang jadi pemeriksa akan baca ini saya ada ini kenapa
awak tak letak dalam ini. Bersedialah dengan jawapan jadi yang ini tentang
macam mana nak coding data nanti saya akan masuk dalam video lain jadi ini
secara ringkas sahaja jadi pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini
semua tiada lagi persoalan lagi tentang mana pergi data tu mana pergi data ni
kenapa awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam batasan kajian jadi awak
tak bataskan jadi tak bataskan
sepatutnya data ada dalam ini jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga
dengan analisis bab yang kedua iaitu sama juga cara dia jadi awak boleh letak
masukkan dalam buktinya dan masukkan dalam huraian dan pastikan yang tiap-tiap
satu. Huraian tidak boleh lah ringkas-ringkas sangat kerana kita punya bab.
Ada juga pelajar dia buat cara macam ini iaitu objektif. 1 dia buat cara
begini masukkan data di tengah makna tak ada dalam bentuk jadual lah masukkan
dekat tengahlah kemudian objektif kedua dia buat dalam jadual boleh. Bermakna
kita nampak perbezaan diantara objektif 1 dalam bentuk begini objektif kedua
dalam bentuk jadual boleh juga. Pokoknya sekarang dia terpulang kepada
pelajar pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah
ataupun macam contohnya penyelia kata macam ni lah terpulang. Jadi
terpulanglah kepada pelajar dan penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa yang
lain itu hampir sama dengan macam mana nak buat analisis kajian jadi ingat ya
misal kata dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40 halaman bab 2 40 halaman ini
untuk master tapi kalau kalau dia buat dua objektif ataupun kalau pelajar
bacelor dan diploma. Tetapi kalau misalannya, pelajar PhD atau master
penyelianya suruh buat 3 objektif tambah lagi satu. Ingat ya ini minima
minima 40 40 40 halaman. Jadi misalannya awak kata awak nak lebih sikit
seimbang sama ini menunjukkan kepeentingan setiap objektif macam saya ulang
sebelum ini contoh tiba tiba nak buat yang ini 20 halaman, ini 50 halaman
tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja lah halaman. Tak boleh sebab ini menujukkan
tiada kepentingan objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif dan
objektif 2 ini macam terlebih lebih pentingnya jadi menujukkan awak punya
kajian ini cara awak analisis itu tidak mencukupi jadi ini tidak boleh
langsung tidak boleh pastikan ia sekata ataupun seimbang atau misal kata awak
nak lebihkan 41, ini 38 ini 33 bolehlah diterima. Hampir sama tapi tak boleh
terlalu ketara seperti ini. Jugak bayangkan kita pelajar contoh pelajar
master dan phd tak boleh lah terlalu sedikit saya jumpa saya sebagai
pemeriksa objektif 1 cuma 20 okay tiba-tiba objektif 2 ada 2 objektif 3 ada 1
sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya ini dah tahap master
PhD manalah boleh bab 4 ada banyak ini sahaja tapi bila tengok kita punya
tesis itu tebal mana datangnya tebal. Yang kita sangkakan mestilah bab 4
rupa-rupanya yang di banyak dalam bab 3 tak tahu kenapa bab 3 banyak
sepatutnya lapan hingga sepuluh helai sahaja. 10 halaman sahaja. Yang ini bab
4 ini penting ya. Ini menunjukkan kita punya kajian selama lama kita punya
belajar ini yang kita dapat. Inilah bukti yang kita dapat kajian kita berbeza
dengan semua orang dalam satu dunia ini sebab itu kita kena bangga dalam
keputusan perbincangan bab 4 ini kita ada halaman yang sebanyak ini. Ingat ya
minima minima minima tapi kalau beza sikit boleh kalau ketara tidak boleh.
Sebab kita nak pastikan bab 4 ini penting nak menujukkan bahawa keputusan
kajian kita jadi ini perlu ambil kira penanda wacana perlu ambil kira rumusan
perlu ada sokongan daripada kajian dan sokongan ambil dari bab 2 dan kena
ambil dari 5 tahun kebelakang mesti kaitanlah jangan pakai sokong sahaja bila
kita rujuk balik tiada langsung kajian itu dengan kajian ini dan bukti kita
lah yang kita letak ini memang dan memang betul-betul bukti yang ini dan
mencukupi bukti kita ya.
|
9 (b). Decisions and Discussions.
Tableless Analysis - 2 (Chapter 4) #LetsWriteAThesis |
We begin with chapter 4. The decision and
discussion section. So, before this I have explained about chapter 4 results
and discussion and how to analyze the data using tables but this one we have
another different way so the same title is chapter 4 results and discussion
4.1 introduction as I explained earlier all chapters there must be an
introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what
is contained in this chapter. Remember that if we make a length in this
introductory chapter, it will make it look like a study highlight, so in this
introduction there is no need for a reference. Because when we have a
reference we will eventually be like not chapter 4 because this chapter 4 we
will analyze the data. So next, we go into 4.2. 4.2 this we usually will
refer to our objectives I give an example of this objective the objective of
the study. The study of the textual discourse of the animated script of
folklore so in fact this chapter 4 or the writing of this thesis regardless
of social science to science to technology to everything is almost the same
for how we want to write chapter 4. So here if we look here, the objective is
to identify textual discourse as usual we will put in have a sentence in that
objective. So, the textual discourse of the sentence without using this
initial word identifies or analyzes. So the sentence does not need to be
placed. Sometimes these students go to the point of "identifying textual
discourse…." No need. So now after the textual discourse we continue to
if we look at the previous theory that has been explained we look at the
theory of discourse analysis in this book, so we have our content starting
with the content. But before that, before we want to enter this data this
textual discourse we explain here like the opening sentence is what the
meaning according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into
three elements. Continue, we give an explanation so that the examiner will
understand what we should analyze. So when we enter the content here we have
to enter as well. Need to explain a little about the meaning of content
according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim 2019. Then, after
that this is different yes before, that is before we use the table but in
fact we can use other ways so for example, this content that we got before we
get from script 1 to script 30. So, you have arranged everything up to 30 for
the coding system (coded) it is 1 to 30 so we understand what the meaning or
script we are actually referring to, so here for example in our content there
is a theme. The theme we can put for example in the script we find script 1 we
put we have in the middle make sure it differs this in the middle because the
sentence he is here to this side. Proof of him we put in the middle and
usually we put in italics. So put it in the middle then for example this is
his sentence which is proof from the script earlier then we can put it below
1 his example to script number 1 there is this sentence that shows the theme
found in the script so you can arrange the theme like I said theme. Family
theme, you can give five examples so that the content means 4.2.1.1 theme for
example family so it means that all the scripts have this, indeed all have an
example family theme or there are only 10 scripts that have a family theme.
Take an example from there five examples to ten examples to the evidence is
up to the supervisor of the word reset, put it all together. So put it in the
middle of writing the script 1 so we know all this data the data we put this
is has a theme family so after placing
1family so make a description here so it means now 1 above okay explain
what he is what the theme of the family. The evidence is already near here
from the evidence and also here after you make this description with the
evidence here you can continue to make support from the data in chapter 2 so
the evidence from that theme is okay this study or the evidence of this
family theme is supported by who you take from chapter 2. Support this also
from the study of five years ago do not want to take the 1980s, you do not
need to be next after having made a description from this one so enter the
same sk 15 examples he then continue to make a description so this in the
form of a different table is that we put the data that we can put in the
middle make sure this one you look near the bottom of the same line he then
his description you look at one paragraph okay and then this is just one
theme and then if the lecturer says I want to see five themes or three themes
depending on the student he finds from this script there are how many
outstanding themes you find but do not leave later examiner eh I found script
18 there are so many themes but you are not clear in this you have to be
prepared so you have to identify in advance how many themes and themes you
think you want to make only three or five only make sure you put within the
limits of the study that you only analyze five themes and justify why the
theme why choose five if not justification can not be the meaning you have to
put all the themes in this script so this one remembers yes every time his
description is different as usual when we make a description in this chapter
4 we need to make sure we have a discourse marker. This discourse marker is
important so that it is the second academic writing like before after we have
explained objective 1. Then we make sure that objective 1 we have 4.2 3 for
example because 4.2.2 is the context 4.2.3 summary. Although in this summary
we already have support and each of us make support and can also be a way in
which we make only one description. The description we put in the summary
summarizes what is in objective 1 and here we can put we can support the
study in chapter 2 and we support with theory. There are two ways so one way
we put support in each description of the analysis on which we have data
continue to support past studies and support theory. Second we can put it all
in a summary then we summarize what our research results are here and we
continue to support the study of the last five years and support the theory
chapter. So this formula usually does not need much we have a lot of us like
copying what we have written in chapter 4 so do not want that. We have to
formulate what the decision is from sego content what theme is there then we
make a formulation in the form of context what is it what it means brief
formulation then we continue to support with the theory of meaning we
continue to write near here in the formulation we make support and the
sentence as usual I said we say this study is parallel, almost the same, or
this study supports or is you want to put negative words, this study found
this .. but it is found that this study is different from the findings of the
study from the study of so many people. So it can also mean that in this
summary we will get four or five names from the study from chapter 2 which
makes our study more quality because indeed we refer to what is found in
chapter 2 is important information. So the discourse marker, summary and also
the third is that when we make an analysis make sure our analysis has
complete data if the data is not enough it is indeed an examiner of the data
eh this is why you have for five examples where to go the other five
examples. Although all the data is in place, this script is close back so the
examiner will read this I have this why you do not put in this. Be prepared
with the answer so this is about how to coding data later I will go into
another video so this is just a brief so make sure all the evidence is in
this chapter 4 all no more questions about where to go data where to go this data why you do not enter,
you do not even enter the limitations of the study so you do not limit so do
not limit the data should be in this so be prepared with the answer and
similar to the analysis of the second chapter that is the same way he so you
can put enter in the proof and enter in the description and make sure that
each one. The description should not be too short because we have a chapter.
There are also students he does this way that is objective. 1 he made this
way enter the data in the middle of the meaning does not exist in the form of
a table then enter near the middle then the second objective he made in the
table can. Meaning we see the difference between objective 1 in this form the
second objective in the form of a table can also. The point is, now it is up
to the students to feel that this will allow the examiner to understand
easily or for example the supervisor of words like this is up to them. So it
is up to your students and supervisors. So I think the others are almost the
same as how to do a study analysis so remember yes for example the words in
chapter 4 for the analysis of chapter 1 40 pages chapter 2 40 pages this for
master but if he makes two objectives or if he is a bachelor and diploma
student. But for example, the PhD student or his supervisor master told him
to do 3 objectives plus one more. Remember this is a minimum of 40 40 40
pages. So for example you said you want to be a little more balanced this
shows the importance of each objective like I repeated before this example
suddenly want to make this one 20 pages, this 50 pages suddenly objective
three 5 only pages. Can not because this shows no importance of objective 3
and less importance for objective and objective 2 seems more important so
shows you have this study the way you analysis is not enough so this can not
directly can not make sure it is even or balanced or as you say want more 41,
this 38 this 33 can be accepted. Almost the same but not too obvious like
this. Also imagine us students example master and PhD students can not be too
little I found me as examiner objective 1 only 20 okay suddenly objective 2
there are 2 objectives 3 there is 1 because he said he just wanted to list.
No, yes, this is the PhD master's level, where can chapter 4, there is a lot
of this only, but when you look at it, we have a thesis that is thick, where
does it come from? What we think must be chapter 4 apparently that in many in
chapter 3 do not know why chapter 3 should be only eight to ten pieces. 10
pages only. This chapter 4 is important. This shows we have a long study we
have this study that we get. This is the proof that we can find our study is
different from everyone in this one world that is why we have to be proud in
the results of this chapter 4 discussion we have so many pages. Remember,
yes, at least minimally, but if it is a little different, it is possible, if
it is obvious, it is not possible. Because we want to make sure this chapter
4 is important to show that the results of our study so this should take into
account the discourse markers need to take into account the formulation there
must be support from the study and support taken from chapter 2 and must be
taken from 5 years later must be related do not use support only when we
refer back there is no study at all with this study and it is our evidence that
we put this is indeed and indeed exactly this evidence and our evidence is
enough yes.
|
Rujukan Video:
https://youtu.be/wYCr_4bKfxM
Buktri Subscribe:
Bukti Kehadiran Pelajar:
Comments
Post a Comment