BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(8)
TUGASAN BERKUMPULAN (4.1.2021)
2.
Penyataan Masalah / Masalah Kajian (Bab 1) #JomTulisTesis |
Jadi, bab 1 kita teruskan dengan 1.3
penyataan masalah. Dalam penyataan masalah, biasanya pelajar mempunyai
masalah. Bagaimana ingin menulis penyataan masalah ini sangat kritikal dan
sangat penting. Kadang-kadang pelajar buat penyataan masalah sehingga 10
halaman, pelajar menghadapi masalah untuk menghuraikan penyataan masalah.
Apabila dibaca, tiada langsung penyataan masalah. Jadi, berhati-hati dan
pelajar juga sering menulis penyataan masalah yang mereka rasakan. Macam saya dapati bahawa pelajar tidak pandai
mengira satu sehingga sepuluh. Kita perlu ada rujukan. Rujukan merupakan
perkara yang penting. Maknanya, kita perlu rujuk siapa yang mempunyai kajian,
yang menunjukkan bahawa ada masalah dalam kajian tersebut ataupun kenyataan
daripada “Normaliza Abd Rahim (2019) mendapati bahawa pelajar kurang berminat
untuk mendengar cerita berbentuk …”. Jadi, itu sudah menunjukkan perkara yang
negatif. Huraian daripada kajian Normaliza Abd Rahim itu mendapati bahawa 5
pelajar didapati tidak boleh menggunakan kata kerja dalam penulisan karangan,
contohnya. Sekiranya anda dapati huraian tersebut adalah sedikit, kemudian
masalah Normaliza Abd Rahim itu tadi disokong oleh kajian yang oleh Nur
Maisarah Roslan (2019) yang mendapati bahawa pelajar tidak dapat mengenal
pasti kata kerja dalam membina soalan, contohnya. Jadi, ada yang menyokong
kajian itu. Dua kajian ini menyokong bahawa timbulnya masalah tersebut. Maka,
perkara itulah yang menunjukkan masalah huraian tersebut. Biasanya pelajar
buat contoh kajian itu tentang kata kerja misalnya, kajian anda adalah
mengenai kata adjektif. Jadi, anda boleh membuat kajian Normaliza Abd Rahim
yang tidak berfokus kepada kajian tentang kata adjektif. Itu yang dikatakan
penyataan masalah dan perkara itu salah dan serta tidak boleh dilakukan.
Seolah-olah pelajar mengatakan bahawa pengkaji tersebut hanya buat kata kerja
sebab dia berfokus kepada kajian kata kerja, tetapi anda tidak boleh
mengatakan bahawa pengkaji tersenut tidak buat kajian mengenai kata adjektif.
Hal ini kerana pengkaji itu tidak mengkaji kata adjektif kerana pengkaji itu
berfokus kepada kata kerja. Jadi, ianya salah. Oleh itu, huraian dalam
bahagian ini seperti yang saya katakana tadi, perlulah ada ayat yang
dinyatakan oleh pengkaji tersebut dalam artikel. Jadi, penyataan masalah ini
terbahagi kepada objektif, kalau contohnya objektif ada dua, perlunya ada dua
perenggan dalam bahagian ini. Sekiranya objektif ada tiga, maknanya perlu ada
tiga perenggan. Jadi, huraian dalam bahagian ini perlunya ada huraian
daripada kajian dan disokong oleh sesiapa. Kemudian, pada penghujung ayat
tersebut, contohnya “Justeru, kajian ini ingin mengenal pasti wacana tekstual
skrip animasi…”. Jadi, itu adalah kajian menurut orang tersebut. Sama juga
seperti situasi tadi. Kajian ini didapati ada masalah kajian dalam tesis ini.
Makna pelajar tidak boleh mengenal pasti kata adjektif, contohnya. Justeru, kajian ini ingin menganalisis kata adjektif
yang terdapat dalam penulisan karangan kanak-kanak. Contohnya, penyataan
masalah ketiga. Menurut Nor Widad Roslan (2019), pelajar didapati tidak
berminat dan tidak boleh mengira nombor satu sehingga dua puluh, contohnya.
Justeru, kajian ini ingin menganalisis pengiraan ataupun aktiviti pelajar
dalam mengira nombor dari satu hingga dua puluh. Jadi, anda perlu kaitkan
hujung ayat perenggan itu dengan objektif. Maka, barulah ada penyataan
masalah berkaitan dengan objektif anda. Rujukan dalam penyataan masalah ini
perlulah lima tahun ke belakang. Anda tidak boleh mengambil penyataan masalah
daripada kajian-kajian yang lama kerana anda perlu faham bahawa kajian yang
dijalankan pada masa kini semuanya sudah berbeza dengan mempunyai pelbagai
teknik dan berada di dunia digital. Dalam dunia digital sekarang, budak-budak
lebih ke hadapan sebab wujudnya dunia digital. Kini, masin-masing mempunyai
telefon mudah alih, telefon bimbit. Kadang-kadang telefon mereka lebih mahal
daripada kita. Jadi, pastikan penyataan masalah ini betul. Tidak perlu tulis
dengan panjang lebar kerana apa yang terdapat rujukan dalam tiga perenggan
tersebut, semuanya ada huraian yang lebih panjang lebar dalam bab 2. Jadi,
penyataan masalah nama-nama rujukan tersebut mesti ada dalam bab 2. Tidak
boleh ada nama dalam penyataan masalah tetapi tiada dalam bab 2. Maknanya,
perlulah ada rujukan ini (bab 1.3), nama yang anda sorot di sini, perlulah
ada dalam bab 2. Pastikan penyataan masalah ini ditulis dengan betul. Perkara
ini amat penting. Jadi, biasanya pelajar didapati bahawa agak sukar untuk
menulis penyataan masalah. Sekarang,
apabila dah belajar bahagian ini, sudah tiada masalah.
|
2. Problem
Statement / Problem of the Study (Chapter 1) #LetsWriteAThesis |
So, for chapter 1, we
continue with 1.3 which is problem statement. In problem statement, students
usually have problems. How to write a statement of this problem is very
critical and very important. Sometimes students make a problem statement up
to 10 pages, students have trouble to describe the problem statement. When
read, there is no problem statement at all. So, be careful and students also
often write statements of problems they feel. Like I found that students are
not good at counting one to ten. We need a reference. References are
important. That is, we need to refer to who has the study, which shows that
there is a problem in the study or a statement from "Normaliza Abd Rahim
(2019) found that students are less interested in hearing stories … ".
So, that already shows negative things. The description from Normaliza Abd
Rahim's study found that 5 students were found not to be able to use verbs in
essay writing, for example. If you find that the description is small, then
the problem of Normaliza Abd Rahim was supported by a study by Nur Maisarah Roslan
(2019) who found that students cannot identify verbs in constructing
questions, for example. So, there are those who support the study. These two
studies support the emergence of such problems. So, that is what shows the
problem of the description. Usually, students make an example of that study
about verbs for example, your study is about adjectives. So, you can make a
study of Normaliza Abd Rahim that does not focus on the study of adjectives.
That is to say the statement of the problem and the matter is wrong and as
well as cannot be done. It is as if the student says that the researcher is
only making verbs because he is focused on the study of verbs, but you cannot
say that the researcher is not doing research on adjectives. This is because
the researcher does not study adjectives because the researcher focuses on
verbs. So, it is wrong. Therefore, the description in this section as I said
earlier, there must be a sentence stated by the researcher in the article.
So, the statement of this problem is divided into objectives, if for example
the objective has two, there must be two paragraphs in this section. If there
are three objectives, then there must be three paragraphs. So, the
description in this section needs to have a description from the study and
supported by anyone. Then, at the end of the sentence, for example
"Thus, this study wants to identify the textual discourse of the
animated script…". So, that is a study according to that person. Same as
the situation earlier. This study found that there are research problems in
this thesis. Meaning students cannot identify adjectives, for example.
Therefore, this study would like to analyze the adjectives found in
children's essay writing. For example, the third problem statement. According
to Nor Widad Roslan (2019), students are found not interested and cannot
count the numbers one to twenty, for example. Therefore, this study wants to
analyze the calculation or activity of students in counting numbers from one
to twenty. So, you need to associate the end of the paragraph with the
objective. Then, there is a statement of problems related to your objectives.
References in the statement of this problem should be five years later. You
cannot take the problem statement from the old studies because you have to
understand that the research conducted today is all different with having
various techniques and being in the digital world. In today's digital world,
children are more advanced because of the existence of the digital world.
Now, each of them has a mobile phone, a cell phone. Sometimes their phones
are more expensive than ours. So, make sure the statement of this problem is
correct. There is no need to write at length because what is referenced in
the three paragraphs, all have a longer description in chapter 2. So, the
problem statement of the reference names must be in chapter 2. There can be
no name in the problem statement but not in chapter 2. That is, there must be
this reference (chapter 1.3), the name you highlight here, must be in chapter
2. Make sure the statement of this problem is written correctly. This is very
important. So, usually students find that it is quite difficult to write a
problem statement. Now, having studied this section, there is no problem.
|
Rujukan Video:
https://youtu.be/9eGx4GgpLb4
Bukti Subscribe:
Bukti Kehadiran Pelajar:
Comments
Post a Comment