BBN3402SATU2020: MINGGU9 QUOTATION(2)

 TUGASAN BERKUMPULAN (21.12.2020)

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1.      When someone is angry at you, just smile and ask for forgiveness.

 

Apabila seseorang marah kepada anda, hanya tersenyum dan meminta pengampunan.

Apabila seseorang itu marah kepada anda, senyumlah  dan minta pengampunan.

Nenek memujuk Alim. Nenek pegang tangan Alim sambil berjalab keliling rumah dambil bercerita tentang almari, katil, kerusi dapur kepada Alim.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22:10)

 

2.      When you are at the lowest point in your life, just remind yourself that it will go away soon. Time heals.

 

Apabila anda berada di titik terendah dalam hidup anda, hanya ingatkan diri anda bahawa ia akan hilang tidak lama lagi. Masa sembuh.

Apabila anda berada di titik terendah dalam kehidupan anda, ingatlah bahawa ia akan hilang tidak lama lagi. Masa demi masa anda akan berasa baik semula.

Alim berhenti menangis. Alim duduk di ruang tamu sambil menonton televisyen bersama abang Imran, kak Madinah dan Aisyah.

 

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22:10)

3.      Always be kind to others.

 

Sentiasa berbaik-baik dengan orang lain.

Berbuat baiklah selalu dengan orang lain.

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:11)

4.      Love and care for yourself first before you tend to love and care for others.

Cinta dan penjagaan untuk diri sendiri terlebih dahulu sebelum anda cenderung untuk mencintai dan menjaga orang lain.

Sayangi dan jagalah diri anda dahulu sebelum anda cenderung untuk menyayangi dan menjaga orang lain.

“Saya sayang keluarga saya” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

(cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:10)

5.      Say nice things, say good things and you will find happiness in life.

Katakan perkara yang bagus, katakan perkara yang baik dan anda akan mendapati kebahagiaan dalam kehidupan.

Katakanlah perkara yang baik, berkata perkara baik dan anda akan mendapat kebahagiaan dalam kehidupan.

“Alim suka Sulaiman. Sulaiman kawan Alim,” kata Alim lagi sambil melambai ke arah Mak Cik Timah lalu masuk ke dalam rumah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24:9)

 

6.      I will not judge you. I am just a normal person.

 

Saya tidak akan menilai anda. Saya hanya orang biasa.

 

 

Saya tidak akan menilai anda. Saya hanyalah seorang insan yang  biasa.

 

 

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!” kata ibu sambal mengambil penyapu dan memegang batang penyapu Bersama Alim. “begini, perlahan-lahan ya!” bisik ibu perlahan.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:7)

7.      To me, you are the most precious person in the world.

 

Bagi saya, anda adalah orang yang paling berharga di dunia.

Bagi saya, anda adalah orang yang paling berharga di dunia.

Alia tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu masa lain.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 26:2)

 

8.      When I look at you, I will smile. My love will always be with you.

 

Apabila saya melihat anda, saya akan tersenyum. Cinta saya akan sentiasa bersama anda.

Apabila saya melihat anda, saya akan tersenyum. Saya akan sentiasa menyayangi kamu.

“Saya rindu keluarga saya setiap hari” sebut Alim sambil tersenyum.
“Kami saying dan rindu Alim,” kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua ketawa.
alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga sentiasa menolong antara satu sama lain.

 

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:12)

 

9.      Kindness will speak the truth.

 

Kebaikan akan bercakap kebenaran.

Kebaikan akan membuktikan kebenaran.

Alim suka Cikgu Anis. Cikgu Anis baik hati. Cikgu Anis selalu mengajar Alim di kelas. Alim mahu menjadi seorang guru seperti Cikgu Anis.

(Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 27:1)

 

 

 

10.  Be a better person today and you will find happiness.

 

Jadilah orang yang lebih baik hari ini dan anda akan mendapati kebahagiaan.

Jadilah orang yang lebih baik hari ini dan anda akan mendapat kebahagiaan.

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:11)

 

 

Rujukan:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017), Quotes for you... for us...: Terengganu: Penerbit UMT

Normaliza Abd Rahim (2019), Kajian Wacana dan Strategi Komunikas: Teori dan Aplikasi: Terengganu: Penerbit UMT


Gambar di bawah adalah bukti kehadiran pelajar







Comments

Popular posts from this blog

asdasdasdasda